Friday, June 26, 2009

I Mora

Hej!

Klädde på mig som satan innan sängtid, och fick därför för första gången en ganska god sömn i tältet. Perfekt ställe också, brevid en fors och med mjuk, tältvänlig mark. Kan säga att jag var lite uppgiven igår kväll - kom till Noppakoski sent på kvällen och värdshuset var såklart sent då vid halv åtta. Maten blev gamla avokados och nåra mackor med smör på. För att magen ska få i sig lite fibrer käkar jag sånt där supernyttigt asmörkt solrosfröbröd. Gott dessutom. Med sjukt mycket smör på.

Hur som haver vaknade jag i ganska bra tid, käkade älgfärsbiffar på värdshuset (lyxade till det för en gångs skull) och kom iväg vid tolv-snåret. Åkte på ganska okej väg men skippade helt lunch då jag inte hittade ett bra lunchställe & dessutom hade lite vattenbrist. 5 mil skog var det nämligen, utan bäckar dessutom... Men men, såg en parkeringsplats där jag tänkte köra och in vips körde en bil in där - frilandsare. Så bjöds det på vattenmelon, kaffe och trevligt umgänge innan jag fortsatte och innan Orsa var det riktigt feta nedförsbackar. Fick hoppa högt över en järnvägsräls, men det gick finfint.

Sen tro det eller ej, men en bil stannade och det visade sig vara en tysk piratpartist, hehe... För dennes skull la jag till lite inglés i min introtext, så även osvenskisar förstår litegranna. Aja. Nådde Mora vid nästan fem, och sprang direkt och badade i älven. Superskönt och varmt var det.

Köpte nya framhjul, får byta de nedre sen men de främsta var värst slitna. Blåa framhjul, får köpa röda bak så de i genomsnitt blir piratlila...

Vansbro next, boende någon? Hjälp hjälp. Ring mig på 0706660568! 


Skåningar: Börja redan nu dampringa till Öresundsbron, och förmå dem att släppa över mig...

Nä, sova nu och vila ut inför en 8-mils morgondag. God natt alles!

P.S:

Bilder: Dagens tummen-upp-bild var på tältet när jag vaknade, och ja, jag ser ju ut som jag gör. Annars är det tältplats i Nippokoski som visas, med fallet som där fanns. Och när jag kom till Mora såg jag för första gången på denna färd PP-affischer! Härligt att se efter en lång dag. 

5 comments:

  1. Apropå tyska piratpartister, har du hunnit fundera över eventuell koordinering av din färdplan med våra partivänner i nordvästra Tyskland? Jag anar nu att du inte kommer att hinna till Hamburg redan nästa veckoslut (4-5 juli) och deras förbundspartikongress, men det kanske är lika så bra med tanke på hur upptagna de kommer att vara av den.

    ReplyDelete
  2. Kul att läsa om din framfärd, och lycka till på din fortsatta resa!

    ReplyDelete
  3. Jag tror det är väldigt kört att få rulla över Öresundsbron. Om det var ett verkligt krav att det ska vara inlines HELA VÄGEN!!!!! så skulle du kört genom finland och neråt istället.

    Jag sätter 1000 spänn på att det får bli något annat än inlines över Öresund. Alternativt hade du kunnat timea din färd med broloppet över Öresundbron, men det är nerlagt sedan 2006.

    ReplyDelete
  4. Du får göra det näst bästa, åka inlines inne i Öresundstågen :)

    ReplyDelete