Thursday, July 9, 2009

I Lübeck

Tja allehopa!

Idag var en lite lang dag, men bitvis riktigt trevlig. Skavsaren pa fötterna är inte sa farliga längre, alltsa gör inte sa ont när man väl kommit igang, men de är klart att de känns... Och sen har jag haft motvind manga dagar i rad nu, och när man aker sa upprätt som jag gör sa spelar det stor roll. Det blir jobbigt, kanske mest mentalt da det gar sa jäkla langsamt.

Sedan är motorvägen mycker kortare, de cykelvägar jag följer gar ofta i kringelikrokar runt hit och dit. Vackert, men ibland jobbigt. Och ibland gar cykelvägen längs gamla vägar där asfalten är riktigt dalig. Ibland även pa grusvagar, bitvis, vilket jag saklart ogillar.

Det gar upp och ner, men en stund idag kände jag mig i underbart skick när jag flög längs nedför Nordöstra Tysklands kust med vinden i baken. Köpte mig köttbullar och en rotfruktssallad och gjorde mat vid en parkbänk. Det var underbart. Sedan tog jag mig mot inlandet och Lübeck. Att ta sig in till staden var hur jobbigt som helst och jag blev da istället bara sur och stressad. Folk pekade mig i rikting till busstationer, inte till vägen till staden. Och cykelvägen till centrum fanns knappt, var svar att hitta och var svar att halla sig pa. Nej, skyltningen är inte den bästa alltsa...

Men jag hittade boende hos en trevlig couchsurfer. Han jobbar ikväll, sa jag har lagat mat med och umgatts med hans 13-arige son Djakomo. Blev riktigt sjukt god mat och fick en mycket avslappnande kväll, de ska ha all tack för detta. Ska nog ga och sno at mig lite mer mat typ nu, ehe...

I morgon aker jag till Hamburg. Kollade pa kartan och det ser ut som jag aker kortare nu an förut. Sa är dock inte fallet. Förut, som i Sverige, akte jag längs de vägar som fanns och tog inte sa mycker omvägar. Här aker jag massa km extra varje dag för att hitta cykelvägarna där jag far aka. Men nu aker jag nog faktiskt langre än förut, tror jag akte runt 10 mil igar och det blev nog 9 mil idag. Antar att jag blir tranad ocksa.

Annars borde jag ocksa höra med Engström i Bryssel om han kan fixa boende at mig där när jag kommer. Christian Engström alltsa.

Men sköt om er ni nu, jag aker pa här och väntar bara pa att fa nagon medial uppmärksamhet alls sa jag kan ge en knuff at de tyska Piratenpartei.

Tjosvejs!

/Johan Lundström, som tragglar sig fram med sin amatörtyska =)

2 comments:

  1. Vilken sjukt cool resa du gör. Själv cyklade jag från Öland till Barcelona för snart tio år sedan och minns vilket problem det kunde vara att hitta cykelväg. Men! Nederländerna är underbart - på flera ställen var cykelvägarna bredare än bilvägarna. Därför kan jag rekommendera att du åker över Enschede, Nijmegen och Eindhoven istället för den färgväg du visar på kartan.

    Lycka till!

    ReplyDelete
  2. Jag har refererat din resa så här långt på engelska för våra tyska vänners räkning. Jag hoppas du är medveten om att det nyvalda parlamentet konstituerar sig i Strasbourg den 14-16 juli? Christian Engström kommer således inte att vara i Bryssel dessa dagar, och för övrigt kanske han har fullt upp att förbereda sin egen vistelse. Du kanske skall fråga Christians blivande assistent Henrik Alexandersson i stället? Han verkar veckopendla mellan Stockholm och Bryssel, och torde känna väl till var man kan bo.

    ReplyDelete